MENULIS UNTUK KEPUASAN DIRI, TAPI KADANGKALA HIDUP TERASA LEBIH INDAH BILA DAPAT MEMBAHAGIAKAN YANG LAIN.

Thursday, May 14, 2009

::frust:: jiwa kacau~

~::in da name of Allah.. da most gracious and da most merciful::~

MyEm0.Com

herm.. entahlah..
dua tiga hari ni.. macam2 rasa..
macam-macam ada...
rasa oren..kangkung..belacan..
hahaaa~ abaikan! repek2..

frust..??
siapa tak pernah rasa.. ??
angkat tapak kaki.. cabut lari..!!
baguss betul siapa yg tak pernah rasa..
tabik spring with the greatest stiffness!!

percaya tak.. Allah mmg sayangkan kita taw..
sampai dalam Al-Quran diselitkan motivasi untuk hamba-hambaNya!!

kenapa AkU DIUJI?
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yg dusta."
-surah Al-Ankabut ayat 2-3

kenapa AKU TAK DAPAT APA yang AKU IDAM-IDAMKAN?
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui."
-surah Al-Baqarah ayat 216

kenapa UJIAN SEBERAT INI?
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
-surah Al-Baqarah ayat 286

rasa FRUST??
"Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yg beriman."
-surah Al-Imran ayat 139

BAGAIMANA NAK HADAPI?
"Wahai orang-orang yg beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yg berkebajikan) dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih drpd kesabaran musuh, di medan perjuangan, dan bersedialah (dengan kekutan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."
-surah Al-Imran ayat 200

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan yang sabar dan mengerjakan sembahyang, dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yg khusyuk."
-surah Al-Baqarah ayat 45

APA YG AKU DAPAT drpd SEMUA NI?
"Sesungguhnya Allah telah membeli drpd orang-orang mukmin, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka..."
-surah At-Taubah ayat 111

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakal."
-surah At-Taubah ayat 129

MyEm0.Comokayy.. sama-sama ambil iktibar yaa~ moga jiwa lebih tenang.. takda kacau2 ni.. hehe

22 comments:

ainazirah said...

zue frust ke? sbb? share2 la yer.. ngeh3~

p/s: xnak xpe.. tiada paksaan.. hehe

~cik zue~ said...

holla ecah..
herm.. adelah cam bengong2 sket~
duk ikut perasaan sgt..
tq sbb care.. huhu

cahayakebahagiaan said...

salam..
dear adik..
semoga dipermudahkan urusan..
tak berbelah bahagi..
insyaAllah
doa banyak2 tau

~cik zue~ said...

thnx a lot kak aifa!!
ameen~
insyaAllah..

sajeedhani. said...

sahabat baik ku ct zue.

sesungguhnya jua merasakan benda yang same. jiwa kacau. hidop kacau. fikiran kacau. entah ape lagi yang harus aku luahkan. haihhhh.

moga kita same2 diberi ketanangan oleh yang MAHA KUASA di atas sana.

ikhlas dr sahabt yg berganda-ganda lebih baik daripada dirimu. wawawawa :)

~~~lYnNLuV~~~ said...

thnkss wat post ni...
dpt motivate dri ni..=)
btw..thnks again..

senorita nadya said...

thnx la.dgn ade hadis2 uh,sejuk ati.

hassanain100 said...

serius smart mesej yg ad dlm post neh!
kene gler ngn khidupan skng.

Saifullah [SwordOfAllah] said...

we, dak hassanain100 ats neh ak tw,
ak trgune adek ak nye mel.haha.

Mohamad Baihaqi bin Mohamad Basri said...

bagus2..ambil pengajaran...

m.shukri said...

tazkirah yg mmg brgune...siap dalil lg..

wawan said...

frust??
rilek2..

btw..bguslh post ni..

~cik zue~ said...

sahabatku jeed syyg...
kita sama2 rasa~ keh33

"ikhlas dr sahabt yg berganda-ganda lebih baik daripada dirimu. wawawawa :)"

ceyy... senget btol~~
yolah2.. ak kn nakal.. hahaa

~cik zue~ said...

iYnNluv + nadya..

tq2!
moga2 kita sesama dpt hidayah dan taufiqNya yaa...

hassanain + epul

apa punya abg daaa??
smart..? cuma berkongsi ilmu jaa..
mmg relate dgn apa yg jd dlm idop kita kan..

~cik zue~ said...

bai + syukri..

tazkirah untuk diri sendiri juga..
dah kering dgn tazkirah ni!! huhu

~cik zue~ said...

~wawan

tq.. try untuk rilex ni.. hehe
suka sgt ikot perasaan... trok btol aku!!

syara said...

ey..anak pkcik rahman.
need sth t0 share?

i ere 0kay.XD.

dun wuryy..wink3.
take care.

~cik zue~ said...

olla anak pak cik malek~
thnx kakak...

aku stabil lagi ni..
hehehe

t8 care too..
jgn mencoba!! wakakaa~

amiR muJahiD said...

huhu...
zue...
kalo ko nak tau...
spnjg tau ni paling bnyk ujian yg aku tmpuh...
haha...
ader jugak kdg2 aku frust...
tp ni kan ujian Allah...
kalo nak banding,ni ujian dunia...
aku dah mengeluh...
ujian kat akhirat lg besar...
lemahnya aku...
moga2 Allah beri kekuatan utk kita semua...
menempuh hari2 yg akn dtg...
insyaAllah...

~cik zue~ said...

~amir

hehe.. aku paham..
btol3.. tahun ni bkn setakat plg byk ujian.. plus.. plg byk kena wat decision..
untuk our future life~
moga sama2 diberi petunjuk dan hidayahNya..

.:namakusab.: said...

zue..nice post.
huhu..
idop kalu xde ujian,x bez.
pandai2 kitela nak hadapinya camne.
whoa.
kalu x kuat iman,boleh hanyut.
mcm aku.
hehe..
kene banyakkan besabor..

pape zue.gud luck la ea..
:)

~cik zue~ said...

tq sab...

btol3.. UJIAN akan jadikan kita lebih matured kan..?

sama2 gud luck..

Sign by Danasoft - Get Your Sign